Flaviu Rogojan / hax!

3.10. – 31.10.2019

Flaviu Rogojan / hax!

Prostředkem k tvorbě jsou Flaviu Rogojanovi odkazy k technologiím, videohrám nebo k prostředí internetu. Zajímá jej mnohovrstevnatost světa, ve kterém žijeme. Odlupuje jeho jednotlivé vrstvy jako slupky a tím poukazuje divákovi na možné souvislosti nebo se skrze některé z nich dívá do těch spodních a baví se jejich prolínáním.

Výstava hax! nás uvádí do, na první pohled ne zcela očividného, světa videoher. Všechny díla ve výstavě se vztahují k aktům porušování pravidel hry a k podvodům, kterými si hráč pro sebe v herním vesmíru získává nespravedlivé výhody a moc. Podvody, triky a z nich hráčům plynoucí benefity slouží autorovi jako metafory k neoprávněnému získávání moci, síly a nadvlády v reálném světě a společnosti.

Za vstupní dílo výstavy hax! by se dala považovat práce Cheat codes, kterou bychom mohli číst jako báseň. Soubor hesel a kódů, které po uplatnění v patřičné hře umožní hráči získání nesmrtelnosti nebo neomezených zdrojů a to i s jeho vědomím, že porušuje pravidla hry. Převedeno do měřítka našeho současného světa bychom mohli například mluvit o porušování pravidel v souvislosti s finanční krizí konce první dekády 21. stol., kdy národní banky začaly tisknout více peněz ve snaze zachránit situaci na světových trzích.

Podstatou hry The Grand Theft Auto (dílo GTA) je, že hráč je členem zločineckého podsvětí a tím se stává aktérem celé řady trestných a násilných činů. I když je hra již z principu navržena tak, že hráč je ten kdo porušuje obecně platné zákony, existuje ještě další rozměr ohýbání pravidel pomocí hackování hry samotné. Porušením hrou simulovaných fyzikálních zákonů se můžete vyhnout jakémukoli odporu a kontrole.

Dalším typem výhod získaných podvodem je možnost vidět skrze zdi tzv. “wall-hacks”. Tímto způsobem můžete předvídat postavení nepřítele a získat tak obrovskou konkurenční výhodu. K tomuto hacku odkazuje poloprůhledný polep výlohy se scénografií hry Counter-Strike.

Motiv díla Mirai vychází z autorovy fascinace hackerským útokem z roku 2016, kdy hacker získal kontrolu nad mnoha chytrými zařízeními. Dílo ukazuje fragment z konverzace mezi hackerem a odborníkem na počítačovou bezpečnost, která se stočila na téma mangy, kterým byli oba dva diskutující stejně fascinováni.Tak jako v předchozích dílech se i dílo Mirai týká prolínání reálného a virtuálního světa a získávání téměř neomezené síly nečestnými prostředky.

Flaviu Rogojan je fascinován mocenskými vztahy v reálném světě, založenými na možnostech prohlédnout skrze bariéry – což mnohdy více než policie a vládní agentury dokáží marketingové a technologické společnosti, které o nás ví mnohé skrze nám poskytované služby.

Představa sci-fi pistole je obvykle taková, že zbraň vystřelí paprsek, který zraní nebo zabije každého, kdo je jím zasažen. Práce Raygun je založena na zjištění, že Light Gun pro hry Nintendo fungovaly přesně naopak – zbraň světlo nevystřelovala, ale naopak jej přijímala (na bázi jednoduchého fotoaparátu). Nyní jsou kamery používány jako reálné zbraně – instalovány na ulicích jsou součástí monitorovacího systému nebo na dronech, které navádí rakety a zbraně a tak napomáhají rozhodování o lidských životech.

*„hax“ je termín užívaný v online multiplayerových hrách pro upozornění na hráče podezřelého z podvodu. Jedná se o veřejné obvinění, které může nebo nemusí mít žádné důsledky. Hax! je zkrácená forma pro hacky nebo hackery. Samotný název lze vnímat jako metaforu upozorňující na obecné porušování pravidel ve společnosti.

 

Flaviu Rogojan (*1990 v Cluj) je umělec, kurátor, který žije a pracuje v rumunské Cluji. Vystudoval volné umění a fotografii a Univerzitě umění a designu v Cluji. Je zakládajícím členem a koordinátorem projektu Aici Acolo, pop-up galerie v Rumunsku, který přeměňuje nevyužité nebo opuštěné prostory na dočasné umělecké prostory pro mladé umělce.

 

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky, Statutárního města Brna.

 

 

 

Výstavu podpořilo Ministerstvo kultury České republiky a Statutární město Brno.