Karel Konopka / PROCES

25.11. – 17.12. 2015

Karel Konopka / PROCES

 

Kontroverzní příběh bratří Mašínů názorově rozděluje společnost. Autor se ve svých provokativních obrazech zaměřuje na okrajovou skutečnost celého případu. V díle Proces 1955 ukazuje na případ uplatnění principu kolektivní viny a potažmo na hrůznost režimu v 50. letech. 16 osob z okolí Skupiny bratří Mašínů bylo odsouzeno a 3 dokonce popraveni.

V provokativní sérii obrazů PROCES se Karel Konopka dotýká kontroverzní historické události, která názorově rozdělila a rozděluje společnost – bojovala Skupina bratří Mašínů za svobodu nebo to byla horda banditů?

Dílo PROCES tuto otázku nechává otevřenou a nachází si jiný dráždivý fakt celého případu. Bratři Mašínové za dramatických okolností utíkají do Západního Berlína. Ti, kteří po nich zůstanou, jsou ve vykonstruovaném procesu souzeni a odsouzeni – někteří na mnoho let, doživotí nebo dokonce na smrt.

Jsem velmi ráda, že autor tuto problematiku otevírá a jsem ráda, že je série obrazů prezentována v Galerii Klubovna právě v tento okamžik. Otázka kolektivní viny, tedy situace, kdy odpovědnost za činy společenství nesou všichni jeho členové, je dnes palčivě aktuální. Dnes je naše trestní právo naštěstí založeno na individuální odpovědnosti, to však neznamená, že by princip kolektivní viny z našeho uvažování zcela vymizel.

Případ Skupiny bratří Mašínů je otázkou názoru a patří do poválečné doby, která je nám jen těžce pochopitelná a nesnadno představitelná. Vykonstruovaný proces z roku 1955 ukazuje na hrůznost činů režimu v 50. letech. Nicméně, vše už patří dějinám. A dějiny jsou tu proto, abychom v nich hledali rady pro svoje chování a neopakovali stejné chyby.

Těší mě provokativní formát díla Karla Konopky, který se v ničem nepodobá suchému (až muzeálnímu) vyznění uměleckých výzkumů na podobná témata. Banalita snad nejhoršího grafického designu našich ulic se mění v sarkastický úšklebek. Sleva je magické slovo, které pohne každým krkem. Ale hlavě trvá několik sekund, než jí dojde, že dnes se lákavá nabídka nekoná.

Kurator: Marta Fišerová

 

plakat2