Lea Rasovszky / Violence Is A Girl’s

 

6.11.2019 – 2í.11.2019

Lea Rasovszky / Violence is a Girl’s Name

 

Fascinace člověkem má v umění dlouhou tradici. Figura nebo tvář je nositelem příběhů a významů. Obličej se pak vyznačuje obrovskou antropologickou rozmanitostí, která se díky bohatosti svalstva navíc může pochlubit mnoha individualizovanými výrazy. Okouzlení variabilitou lidské tváře ve své tvorbě sdílí i Lea Rasovszky, autorka výstavy Violence Is A Girl’s Name. Své portréty proměňuje v ironické karikatury mainstreemu i subkultur a obecně vrhá kritický pohled na usazený prach společenských konvencí nebo odhaluje to křehké, co se skrývá pod zdánlivě drsnou slupkou.

Portréty, se kterými se divák na výstavě potkává, nepatří konkrétním osobám. V případě první kresby (Protector – Ochránce), jde o rekonstrukci vyprávění o muži s mnoha tetováními na obličeji, drsným výrazem, přesto, podle uniformy, ve službě ochranky. Lea naráží na zjevný rozpor jeho vzhledu a společenská klišé ukotvená hluboko v téměř každém z nás. Protektor, i přes své vzezření, je citlivým mužem a ochráncem slabých.

Dívka (Violence Is a Girl’s Name – Násilí je dívčí jméno), která se divákovi zjeví ve své celosti vždy, když se do nafukovací pistole přestane pumpovat vzduch, je záznamem Leina dojmu ze setkání s dívčím basketbalovým týmem. S paradoxem jara života – týmem amazonek, divokých a nebezpečných, přesto stále nedozrálých a “vytáhlých” skoro žen. Dívka sedí na bezlisté větvi, není bázlivá, nicméně pokud spadne, uplave ve svých zářivých plavkách kontrastujících s tyrkysovou vodou.

Pudl (Fluffy Hell – Načechrané peklo) na první pohled sladké, nadýchané zvířátko otevírá své třetí oko a mění se v černé, dýmem tvořené monstrum. Nemusí nutně škodit, ale negativní aura jeho přítomnosti je dostačující. Je zlý, stejně jako zlé a záškodnické mohou být dětské hračky, kusy barevného plastu ve tvaru zbraně. Obdobně jako holčička svírá panenku a tak se připodobňuje ke své matce, která pečuje o jejího sourozence, chlapeček svírá ve svých dětských dlaních kopii zbraně, aby se připodobnil … .

Nafukovací pistole (Bubble gun of sweet surrender – Bublinová zbraň sladké kapitulace) má své 2 minuty slávy a připravenosti a 2 minuty kapitulace a ochablosti. Je měkká, roztomilá, barevná ale zároveň tak děsivá a zákeřná.

Lea Rasovszky pro výstavu v Klubovně namíchala koktejl rozporů – barevnosti a jásavosti, která mluví o síle, tlaku a násilí, jež mohou často pramenit z našich představ a nebezpečného stereotypního uvažování.

 

Lea Rasovszky (*1986) je umělkyně, kurátorka a spoluzakladatelka neziskové organizace MATKA, která se zabývá novými strategiemi ve vzdělávání prostřednictvím umění a tvořivosti. Zájmem organizace je pracovat s lidmi z chudých oblastí na okraji Bukurešti a zkvalitnit jejich volný čas. Ve své umělecké tvorbě pracuje na pomezí kresby (malby) a instalace. Vystudovala na Národní univerzitě umění v Bukurešti, kde nyní pokračuje v doktorském studiu. Žije a pracuje v Bukurešti. https://learasovszky.com/

 

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky, Statutárního města Brna a Rumunského kulturního institutu v Praze.

 

 

 

 

       

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky, Statutárního města Brna a Rumunského kulturního institutu v Praze.